Журнал УД

Фестиваль «ДоДому на Різдво»

Репортаж
Різдвяний фестиваль — це класична груднева традиція, що існує у багатьох країнах світу, в тому числі й в Україні. Для країн Європи центральним святковим днем є 25 грудня — Різдво Христове за григоріанським і новоюліанським календарем. Для українців самі святкування починаються трохи раніше — від Дня святого Миколая 19 грудня. 

Існує свого роду «універсальна формула» різдвяних святкувань: ярмарок із запашними смаколиками та святковими дрібничками, прикрашеною різнокольоровими гірляндами ялинкою та канонічним музичним плейлистом (від душевного Щедрика всіма мовами світу до трохи урочистої Happy New Year гурту ABBA). 

Проте формула хоч і універсальна, але далеко не обов’язкова до виконання — тому з року в рік з’являються нові, оригінальні формати. Наприклад, на зимовому фестивалі Tollwood у Мюнхені гості мають можливість не тільки насолодитися ярмарком, але й поринути у вирій культури у всіх її проявах: тут і театр, і живопис, і циркові виступи, і навіть кабаре. А на Light Festival в Амстердамі, крім атмосферної світлової ілюмінації, можна побачити роботи сучасних художників, декораторів і дизайнерів. 

З 14 до 20 грудня 2019 року в Українському домі проходив фестиваль «ДоДому на Різдво». Команда спробувала об’єднати в одному просторі дух свята, українські звичаї й мистецтво та створити нову святкову локацію у самому серці Києва. 

Оновлена концепція діяльності Українського дому проголошує ідею міждисциплінарності національного центру, а також відкритість для представників різних сфер та інтересів. Якщо виставка «Медіазалежність. Українська версія» була більше зорієнтована на поціновувачів сучасного візуального мистецтва, то фестиваль «ДоДому на Різдво» радо відкрив свої двері для всіх, хто прагнув поринути в атмосферу справжнього українського Різдва. А для найменших гостей Українського дому 19 грудня чекала святкова програма до Дня святого Миколая від Музею Івана Гончара.

Традиція — це сучасно

— Мета фестивалю «ДоДому на Різдво» — протягнути місток між минулим і сучасністю, — розповіла кураторка ярмарку, фахівчиня у сфері української етніки, засновниця бренду «Мрії Марії» Марина Сенчило. — Нині це світовий тренд — спостерігається сплеск інтересу до автентичних культур, їхнього дослідження, осучаснення й інкорпорації в діджиталізований світ. Ми представили українські бренди, які працюють у сегменті традиційної української культури та створюють речі, які можуть стати органічною частиною навіть ультрасучасного декору й інтер’єру. Я впевнена, що ми довели: настав час позбутися стереотипів у сприйнятті традиційної культури як чогось «нафталінного» і йти в ногу з актуальними світовими тенденціями осучаснення спадщини.

image
Фото: Дмитро Головченко
Дійсно, світ моди зараз переживає черговий сплеск інтересу до форматування етно на сучасний лад: використання барвистих тканин та анімалістичних візерунків, що відсилають до африканської культури, викрійка суконь прямих силуетів з широкими рукавами у японському стилі; асиметричний крій та драпірування за канонами грецької моди — кожна «локальна» мода має певні специфічні елементи, що можна запозичити у «глобальний» фешн. І, як можна було побачити на фестивалі, для України фірмовим почерком лишається вишивка — бо це більше, ніж просто символ нації.

image
image
image
Фото: Дмитро Головченко
Всі ці тези стосуються, звичайно, не тільки предметів гардеробу, але й декору простору, інтер’єрів та екстер’єрів. Яскравий та наочний приклад того, яким може бути сучасний дизайн в етностилі — проєкт «У домі. З минулого у майбутнє» від дизайнерки Оксани Моторної та учнів й випускників Oksana Motorna Decoration School. Вони представили чотири варіанти інтер’єрів, створені з використанням предметів українського декоративно-прикладного мистецтва.

image
image
image
image
Фото: Дмитро Головченко
— В Україні, на відміну від Європи, не відбулося «еволюції дизайну», коли майстерні й артілі з часом перетворилися на будинки моди та дизайнерські бюро, — пояснила дизайнерка. — У нас традиція увірвалася, тож зараз настав час повернути її, переосмислити й органічно «вбудувати» у сучасність. Етно може стати родзинкою будь-якого мінімалістичного інтер’єру, а колористика і символізм народного мистецтва цілком співзвучні з авангардом.

Тож, гості фестивалю мали гарну можливість придбати подарунки для себе та своїх близьких на будь-який смак: від елементів декору та прикрас для дому до смаколиків та святкових сувенірів. 

image
image
image
image
image
Фото: Дмитро Головченко

Симбіоз мистецтва та традиції

— Фестиваль «ДоДому на Різдво» — це перший крок Українського дому у роботі з темою свята і традиції, — розповіла Анастасія Бондаренко, проєктна менеджерка заходу. — Ми створили простір, де кожен міг відчути свято у свій спосіб: через виставки, через інсталяцію, через ярмарок, через події. Різні форми для того, щоб гості з різними потребами та очікуваннями відчули себе затишно, різдвяно, вдома.

Народні промисли давно та органічно пов’язані з українським народним мистецтвом. Запозичуючи кольористику та фольклорні образи, народні художники внесли неоціненний вклад у культурницьку спадщину України. Побачити усю красу цієї взаємодії можна було на двох виставкових проєктах, що проходили в Українському домі протягом фестивалю «ДоДому на Різдво».

Перший проєкт — «Видива», — представив творчість Івана Приходька, заслуженого майстра України, який уже понад 50 років плідно працює у сфері декоративного розпису, народної іграшки та дерев’яної скульптури. Мистецтво Приходька, окрім важливої культурної місії збереження фрагментів народної свідомості, слугує людям утилітарно — прикрашаючи їх оселі та розважаючи. Невеликі кольорові янголята, різнобарвні химерні істоти та орнаментальні розписи Іванового славетного бубна повною мірою уособлюють визначення «наїву».

Друга ж виставка — «На гостини до родини», — стала запрошенням до знайомства із казковим світом українського «наїву», вигаданим і втіленим у життя Марією, Федором, Іваном і Петром Примаченками. Чудернацькі квіти, рослини й тварини, створені Марією, отримали продовження у нових споріднених видах казкових істот у роботах її нащадків. Федір, Іван і Петро були старанними учнями художниці, успадкувавши її допитливе світосприйняття. Проте жоден з нащадків не став виключно послідовником; син і онуки Марії розвинули власні виразні художні мови, ускладнюючи та поглиблюючи казковий світ династії Примаченків.

А в атріумі Українського дому на гостей чекала виняткова за своїми масштабами (20 м заввишки і 10 м завширшки) інсталяція «Гравітація», створена сучасним художником Антоном Логовим з рушників із найбільшої колекції рушників, що належить Віктору Ющенку.Фото: Дмитро ГоловченкоЗа словами художника, рушник є артефактом з нашого повсякденного життя, наділеним глибоким змістом, зашифрованим майстрами у вишитих символах, у поєднанні кольорів, в орнаменті.

image
Фото: Дмитро Головченко
— У цій інсталяції рушники об’єднані в єдину композицію та уособлюють «гравітацію» поглядів у сучасному українському суспільстві — його тяжіння до пошуку діалогу та єдності, — пояснив Логов. 

Курс на актуалізацію спадщини

— Чому у сучасних житлових та офісних інтер’єрах різних країн твори народного мистецтва настільки органічні? А в Україні народне нерідко вважається старомодним і квітне «шароварщина»? Якими шляхами змінювати це? Чи варто взяти традицію у прогресивне майбутнє, або ж залишити на згадку у бабусиній хаті? — над такими питаннями, за словами директорки національного центру Ольги Вієру, роздумувала команда під час створення фестивалю. — У пошуках відповідей та можливостей ми будуємо свою програму з актуалізації спадщини, заснували фестиваль «ДоДому на Різдво», який на практиці доводить: традиція може стати гармонійною частиною сьогодення. До роботи над проєктом запросили відому експертку-фольклористку із надсучасними поглядами Марину Сенчило й провідних українських майстрів. А масштабна інсталяція Антона Логова «Гравітація», що наочно поєднала традиції й сучасність та стала справжньою окрасою фестивалю, по-новому розкрила красу й символізм українського рушника.

— Простір національного центру унікальний і з архітектурної точки зору, і з історичної. І він має бути про людей і для людей, наповнюватися світлом, життям, а на свята — казкою, в яку хочеться повертатися. З цим настроєм ми зробили свою першу подію у фестивальному форматі та, віримо, що це стане гарною традицією Українського дому, — додала Анастасія Бондаренко.

Український дім щиро дякує нашим партнерам за співпрацю. Фестиваль «ДоДому на Різдво» підтримали: компанія «Пластікс-Україна», компанія DIAKOM, компанія «Мрії Марії». Висловлюємо окрему величезну подяку родині Віктора Ющенка, кураторці ярмарку Марині Сенчило, Людмилі Зубко та родині Примаченків, Тетяні Пилипчук та Івану Приходьку, Антону Логову. За благодійну допомогу дякуємо ПрАТ «Оболонь» та корпорації «Біосфера», а за святкову програму до Дня святого Миколая — Музею Івана Гончара.