Різдвяний фестиваль — це класична груднева традиція, що існує у багатьох країнах світу, в тому числі й в Україні. Для країн Європи центральним святковим днем є 25 грудня — Різдво Христове за григоріанським і новоюліанським календарем. Для українців самі святкування починаються трохи раніше — від Дня святого Миколая 19 грудня.
Існує свого роду «універсальна формула» різдвяних святкувань: ярмарок із запашними смаколиками та святковими дрібничками, прикрашеною різнокольоровими гірляндами ялинкою та канонічним музичним плейлистом (від душевного Щедрика всіма мовами світу до трохи урочистої Happy New Year гурту ABBA).
Проте формула хоч і універсальна, але далеко не обов’язкова до виконання — тому з року в рік з’являються нові, оригінальні формати. Наприклад, на зимовому фестивалі Tollwood у Мюнхені гості мають можливість не тільки насолодитися ярмарком, але й поринути у вирій культури у всіх її проявах: тут і театр, і живопис, і циркові виступи, і навіть кабаре. А на Light Festival в Амстердамі, крім атмосферної світлової ілюмінації, можна побачити роботи сучасних художників, декораторів і дизайнерів.
З 14 до 20 грудня 2019 року в Українському домі проходив фестиваль «ДоДому на Різдво». Команда спробувала об’єднати в одному просторі дух свята, українські звичаї й мистецтво та створити нову святкову локацію у самому серці Києва.
Традиція — це сучасно
— Мета фестивалю «ДоДому на Різдво» — протягнути місток між минулим і сучасністю, — розповіла кураторка ярмарку, фахівчиня у сфері української етніки, засновниця бренду «Мрії Марії» Марина Сенчило. — Нині це світовий тренд — спостерігається сплеск інтересу до автентичних культур, їхнього дослідження, осучаснення й інкорпорації в діджиталізований світ. Ми представили українські бренди, які працюють у сегменті традиційної української культури та створюють речі, які можуть стати органічною частиною навіть ультрасучасного декору й інтер’єру. Я впевнена, що ми довели: настав час позбутися стереотипів у сприйнятті традиційної культури як чогось «нафталінного» і йти в ногу з актуальними світовими тенденціями осучаснення спадщини.







Тож, гості фестивалю мали гарну можливість придбати подарунки для себе та своїх близьких на будь-який смак: від елементів декору та прикрас для дому до смаколиків та святкових сувенірів.





Симбіоз мистецтва та традиції
— Фестиваль «ДоДому на Різдво» — це перший крок Українського дому у роботі з темою свята і традиції, — розповіла Анастасія Бондаренко, проєктна менеджерка заходу. — Ми створили простір, де кожен міг відчути свято у свій спосіб: через виставки, через інсталяцію, через ярмарок, через події. Різні форми для того, щоб гості з різними потребами та очікуваннями відчули себе затишно, різдвяно, вдома.Народні промисли давно та органічно пов’язані з українським народним мистецтвом. Запозичуючи кольористику та фольклорні образи, народні художники внесли неоціненний вклад у культурницьку спадщину України. Побачити усю красу цієї взаємодії можна було на двох виставкових проєктах, що проходили в Українському домі протягом фестивалю «ДоДому на Різдво».
Перший проєкт — «Видива», — представив творчість Івана Приходька, заслуженого майстра України, який уже понад 50 років плідно працює у сфері декоративного розпису, народної іграшки та дерев’яної скульптури. Мистецтво Приходька, окрім важливої культурної місії збереження фрагментів народної свідомості, слугує людям утилітарно — прикрашаючи їх оселі та розважаючи. Невеликі кольорові янголята, різнобарвні химерні істоти та орнаментальні розписи Іванового славетного бубна повною мірою уособлюють визначення «наїву».
Друга ж виставка — «На гостини до родини», — стала запрошенням до знайомства із казковим світом українського «наїву», вигаданим і втіленим у життя Марією, Федором, Іваном і Петром Примаченками. Чудернацькі квіти, рослини й тварини, створені Марією, отримали продовження у нових споріднених видах казкових істот у роботах її нащадків. Федір, Іван і Петро були старанними учнями художниці, успадкувавши її допитливе світосприйняття. Проте жоден з нащадків не став виключно послідовником; син і онуки Марії розвинули власні виразні художні мови, ускладнюючи та поглиблюючи казковий світ династії Примаченків.
А в атріумі Українського дому на гостей чекала виняткова за своїми масштабами (20 м заввишки і 10 м завширшки) інсталяція «Гравітація», створена сучасним художником Антоном Логовим з рушників із найбільшої колекції рушників, що належить Віктору Ющенку.Фото: Дмитро ГоловченкоЗа словами художника, рушник є артефактом з нашого повсякденного життя, наділеним глибоким змістом, зашифрованим майстрами у вишитих символах, у поєднанні кольорів, в орнаменті.

Курс на актуалізацію спадщини
— Чому у сучасних житлових та офісних інтер’єрах різних країн твори народного мистецтва настільки органічні? А в Україні народне нерідко вважається старомодним і квітне «шароварщина»? Якими шляхами змінювати це? Чи варто взяти традицію у прогресивне майбутнє, або ж залишити на згадку у бабусиній хаті? — над такими питаннями, за словами директорки національного центру Ольги Вієру, роздумувала команда під час створення фестивалю. — У пошуках відповідей та можливостей ми будуємо свою програму з актуалізації спадщини, заснували фестиваль «ДоДому на Різдво», який на практиці доводить: традиція може стати гармонійною частиною сьогодення. До роботи над проєктом запросили відому експертку-фольклористку із надсучасними поглядами Марину Сенчило й провідних українських майстрів. А масштабна інсталяція Антона Логова «Гравітація», що наочно поєднала традиції й сучасність та стала справжньою окрасою фестивалю, по-новому розкрила красу й символізм українського рушника.— Простір національного центру унікальний і з архітектурної точки зору, і з історичної. І він має бути про людей і для людей, наповнюватися світлом, життям, а на свята — казкою, в яку хочеться повертатися. З цим настроєм ми зробили свою першу подію у фестивальному форматі та, віримо, що це стане гарною традицією Українського дому, — додала Анастасія Бондаренко.
Український дім щиро дякує нашим партнерам за співпрацю. Фестиваль «ДоДому на Різдво» підтримали: компанія «Пластікс-Україна», компанія DIAKOM, компанія «Мрії Марії». Висловлюємо окрему величезну подяку родині Віктора Ющенка, кураторці ярмарку Марині Сенчило, Людмилі Зубко та родині Примаченків, Тетяні Пилипчук та Івану Приходьку, Антону Логову. За благодійну допомогу дякуємо ПрАТ «Оболонь» та корпорації «Біосфера», а за святкову програму до Дня святого Миколая — Музею Івана Гончара.