Кожен з нас — особистість зі своїм світобаченням, захопленнями та життєвими пріоритетами. Усі ми, як правило, прагнемо підтримки поваги. Велике щастя — знаходитися в команді, де можна самореалізуватися, розвивати навички, працювати над собою. Люди, що знаходяться в компанії однодумців — справжні щасливчики. Проте не у всіх є така можливість.
У цьому тексті я хочу викласти свої роздуми щодо причин виникнення та способів запобігання булінгу. Мене ця тема зачіпає, бо вона актуальна, глобальна і на неї варто звернути увагу. І важливо про неї поговорити, бо, на мою думку, вирішення її у нас ще не знайшли, а запроваджені методи вкрай недієві.
Булінг…Багато хто розуміє це слово, як «агресор б’є та знущається зі слабшого». І на цьому, на жаль, закінчується думка. Але це не зовсім так. Ось, що треба знати про це поняття. Найчастіше жертвами булінгу стають підлітки, у яких ще не сформований характер, які морально слабші і не вміють відстояти себе або через особливості в зовнішності.
Чому діти принижують?
Діти-агресори не до кінця розуміють, якої шкоди та страждань вони завдають. Булери вважають смішним знущання зі слабкої дитини (що є не нормальним з психологічної точки зору). Отримуючи схвалення з боку друзів-спостерігачів, вони відчувають себе «сильними та крутими».
Деякі діти стають агресорами, тому що самі постраждали від насильства (вдома, в спортивній секції, в іншій школі). В таких випадках вони можуть зганяти свій біль через знущання й приниження слабших за себе. До того ж нападаючи на когось, вони захищаються від цькування. Іноді такі діти дуже імпульсивні й не можуть контролювати свій гнів. В таких випадках справа нерідко доходить до фізичного насильства.
Які заходи варто вживати школам протидії булінгу?
У багатьох навчальних закладах вішають постери, картинки, зміст яких — «булінг — це дуже погано». Проте мало хто їх читає. І саме тому важливим є проводити виховні години. Вчителю варто бути на одній хвилі зі своїми учнями, бути з ними в постійній комунікації, аби кожен відчував себе щасливим та мав можливість розвиватися й ділитися емоціями. Вміти домовлятись, прощати, працювати в команді, висловлювати свою думку, сприймати відмінності один одного — ось чому треба навчати у сучасних школах. А ще було б чудово, якби учні долучалися до позашкільної діяльності, об'єднувалися у команди, знаходили спільні інтереси, знайомилися, працювали б над спільними проєктами.
Великий вплив на дітей має їх сім'я, тому в нашій школі проводять тренінги для батьків, заходи для всієї родини. А ще постійно ведеться робота з учнями з 1 по 11 клас. Психологи та соціальні педагоги роблять цікаві виховні години. Тобто створюються всі умови протидії булінгу. Багато що залежить від виховання в родині. Батьки — друзі, які також мають величезний вплив на формування нашого світобачення. Немає нічого кращого, ніж бесіди в сімейному колі, довіра, поради, пропозиції, спільні цілі, плани. Важливо підтримувати коннект, щоб кожен відчував себе щасливим і знайшов своє покликання в житті.
Авторка статті — Валерія Шарова