Молодь є рушійною силою нашого суспільства. Українські підлітки сьогодні активно розвивають усі сфери життя, а особливо це помітно через освітні ініціативи, які включають в себе різноманітні проєкти, програми, організації. Оскільки після повномасштабного вторгнення питання освіти у форматі онлайн, розвитку всього українського та нашого суспільства в цілому стало дуже актуальним, зараз в українців з’являється все більше ідей, які швидко реалізуються та набувають популярності. Тому мені б хотілося розповісти про дві освітні організації, створені українцями для українців, як про частину переродження нашої держави під час війни.
«ПроСвіта» — це громадська просвітницька організація, створена студентом міжнародних відносин, істориком, дебатером та організатором моделей ООН Євгеном Костогризовим. «ПроСвіта» займається освітою, розповідаючи про культуру, науку, психологію, екологію та багато чого іншого. Команда працює задля збагачення нашого з вами медіапростору, який останнім часом став однією з найважливіших аспектів українського суспільства та ключовим способом розповсюдження інформації. Сам Євген розповідає, що ідея створити просвітницьку організацію народилась у той момент, коли у нього з'явилось розуміння, що шкільна програма не завжди дає молодим людям реальні навички і справді корисну інформацію.
«Це було ще у 2019 році. З тих часів "ПроСвіта" декілька разів перероджувалась, але ідея лишалась тією самою: працювати, щоб наші ровесники не цуралися знань і отримували їх у цікавій формі. Ми хочемо вкласти в голову людям, що треба бути розумними. Розумні люди = свідоме суспільство = сильна, процвітаюча держава. Якщо у 2040 Україна ввійде до топ-10 економік світу/відновить ядерну зброю/буде космічною державою — у цьому, думаю, буде й невеличка заслуга "ПроСвіти".»
Й справді, кожен, навіть невеликий вклад у розвиток України та зміни всередині суспільства є частиною чогось набагато масштабнішого. Наша молодь дуже добре це усвідомлює, тому і вкладає свої зусилля у подібні ініціативи. Щодо перспектив для українських освітніх організацій та “ПроСвіти” Євген вважає:
«Важко сказати про інші освітні ініціативи, бо я не є їх членом і не бачу їх діяльність зсередини. Але загальний вектор, звісно, має бути на розширення. В Україні треба створити цілу субкультуру неформальної освіти, щоб учні і студенти в селах, містах і містечках вважали найкрутішим атрибутом будь-якої людини розум. Над цим варто працювати як нам, так і нашим колегам. Що ж до “ПроСвіти” — хочемо залучити більше людей, створити систему осередків та провести 5-6 класних заходів до кінця року. Прямо зараз працюємо над випуском власного подкасту.»
Окрім організацій у медіапросторі, змін зазнала і традиційна освіта. Багато учнів були вимушені виїхати з України, а тому отримання середньої та вищої освіти стало проблемою. Ірина Яременко, співвласниця української приватної школи «Європейський колегіум», спільно з Іриною Кхамайко, власницею FREE PEOPLE Educational Hub, створили українську школу у Відні, яка пропонує старшокласникам отримати середню освіту та український атестат за кордоном. Даний проєкт є не тільки можливістю ходити на українське навчання офлайн, а й показником бажання українців споживати українське навіть знаходячись у Європі. Пані Ірина пояснює це тим, що український атестат дає учням такі ж можливості для вступу до найкращих університетів світу, як і будь-який європейський атестат про закінчення школи.
«Діти, які 9-10 років навчалися за українською програмою, мають набагато більше шансів успішно скласти ДПА/ЗНО/Мультипрофільний тест, ніж, наприклад, Австрійську Матуру (аналог ЗНО). В першу чергу це пов’язано з необхідністю володіння німецькою мовою на високому рівні для складання тесту, а цього дуже важко досягти за рік», — каже Ірина.
Про ідею створити школу у Відні Ірина розповідає: «Ідеї часто виникають через існування проблеми, яку необхідно вирішити. Коли на початку повномасштабної війни сотні українських дітей приїхали до Відня, нашим австрійських партнерам, українцям за походженням, дуже хотілося допомогти старшокласникам відновити навчання та підготуватися до Національного мультипрофільного тесту. Створити місце, яке б єднало українських підлітків не тільки заради знань, але й заради спілкування, адаптації та психологічного комфорту. Діти приїхали в березні 2022. До закінчення навчального року залишалося кілька місяців і створена українська школа у Відні стала для них осередком підтримки. В кінці року в дітей був чудовий випускний, попри війну. З вересня 2022 року до проєкту доєднався Європейський колегіум, і тепер ми разом реалізовуємо велику кількість класних ідей для дітей, які залишаються в Австрії.»
Такі освітні проєкти, як цей, — лише частина змін, які відбуваються та будуть відбуватися всередині української освіти.
«Я впевнена, що скоро будуть реалізовані заплановані зміни в середній освіті і зменшення кількості предметів дозволить учням вивчати їх більш ґрунтовно, досліджуючи власні інтереси. Також, трансформації освітньої галузі неминучі через стрімкий розвиток штучного інтелекту. Крім того, після закінчення війни багато дітей повернуться в Україну, маючи високий рівень володіння іноземними мовами, тому викладання має стати рівневим. Діти з п’ятого та восьмого класу вивчатимуть, наприклад, німецьку мову в одній групі, якщо вони матимуть однаковий рівень володіння. Ці зміни допоможуть українській освіті стати більш ефективною та мотивуючою. Я вірю, що цей світ врятує не краса, а гідна освіта, тому всі трансформації освітньої галузі є надважливими!» – запевняє пані Ірина.
Крім того, даний проєкт — це вклад в надважливу інтеграцію українського в Європу:
«Українські освітні проєкти складають гідну конкуренцію європейським. Я вважаю, що залучення австрійських клієнтів для нас є реальною перспективою, за умови впровадження деяких змін. В майбутньому ми плануємо трансформувати наш освітній проєкт у Відні в трилінгвальну школу, в якій викладатимуть українською, англійською та німецькою мовами. Школа надаватиме учням український та австрійський атестати про закінчення школи. Також ми готуємо програму обміну, за якою українські діти зможуть навчатися у Відні один семестр і повертатися в Україну».
Тож сьогодні як традиційна, так і нова українська освіти зазнають важливих змін, що суттєво впливають на вектор розвитку всієї України. Трансформуються погляди, потреби та можливості для молоді, тому з’являється все більше перспективних ініціатив, які заслуговують на увагу та підтримку.
Олександра Джус