Дізнаємося про шлях молоді, яка організовує культурні заходи, від ідеї до успіху. Це історії про складнощі, що згодом стали поштовхом до нових перспектив. Наприкінці обов’язково отримаємо практичні поради для організаторів-початківців!
Труднощами та досягненнями своїх проєктів поділилися Анастасія Піскова та Олександра Петухова. Вони створили власні культурні ініціативи через нестачу офлайн-спілкування.
Анастасія Піскова – книжкова блогерка, засновниця проєкту «Буксвоп», де можна знайти однодумців, поділитися книжками з бібліотеками або здати російські видання на макулатуру. Команда вже провела понад 50 зустрічей! Знайти детальну інформацію про заходи та долучитися до обговорень за горнятком кави можна в інстаграмі @bookkswap.

– Як виникла ідея книжкового проєкту «Буксвоп»?
– Наприкінці 2022 року я усвідомила, наскільки COVID-19 та повномасштабне російське вторгнення вплинули на моє соціальне життя: навчання – онлайн, робота – онлайн, друзі – також онлайн. Я почала запитувати в інших людей і, як виявилося, більшість моїх знайомих відчувала те саме. Тоді я і задумалася над створенням власного проєкту, що міг би об’єднувати людей офлайн. Виникла ідея поєднати буккросинг та офлайн-формат, де люди можуть знаходити нових друзів! Я підтримую ідею вторинного використання, часто купую речі в секондах, книжки – на барахолках, але водночас мені не подобається стандартний буккросинг, бо я не знаю, чию книжку беру.
– Трошки про перший організований захід: як це було?
– Дуже страшно й водночас дуже натхненно! На момент першої події, 23 квітня 2023 року, я боялася публічних виступів: репетирувала перед дзеркалом, проводила пробні заходи для друзів чи родини напередодні. Також переживала, що або ніхто не прийде, або я модеруватиму подію неякісно, або не знайду відгуку серед людей, проте мене підтримали друзі та учасники «Буксвоп». На першому заході було 30 людей – це неймовірно надихнуло!
– Найбільшою перешкодою на шляху до реалізації проєкту часто стають фінансові аспекти. Як ви це вирішуєте в «Буксвоп»?
– У нас не було спочатку думки монетизувати проєкт, ми «горіли» ідеєю та все ще «горимо» нею. Зараз «Буксвоп» повністю сам себе забезпечує та дає змогу заробляти з нього, але це не є нашим основним доходом. Я вважаю, що дуже важливо вміти домовлятися. Ми співпрацювали з власниками приміщень безкоштовно, із фотографами домовлялися на бартерних умовах, а також партнерилися з іншими проєктами.
– Чи пригадуєте невдалі кейси?
– Коли ми не змогли вийти на авдиторію Львова. Двічі намагалися провести подію там: уперше вийшло доволі вдало, проте вдруге – це був повний провал. Було лише 3 реєстрації. Таке демотивує, але ми почали шукати можливості в інших містах і вийшли на книжкову спільноту Вінниці. Зараз регулярно проводимо там події!
– Що б порадили молодим організаторам-початківцям?
– Ставитися до цього просто. Я хотіла зробити проєкт – і зробила. Я послуговуюся філософією: «Якщо тобі чогось не вистачає, то зроби сама». Це рухає мене вперед – і в проєкті, і в блозі, і в роботі. Важливо напрацьовувати різні знайомства, це теж допомагає. Обмінюйтеся досвідом та контактами.
Олександра Петухова – організаторка проєкту «Іventorka», унікальність якого полягає в підтримці та розумінні молодих відвідувачів, адже заходи проводять безпосередньо підлітки! «Від підлітків для молоді, де нестрашно бути справжнім», – запевняє гасло. Події мають доволі багато напрямів від настільних ігор до тренінгів із тактичної медицини та лекцій про інклюзію. Дізнатися більше можна в інстаграмі @iventorka.kyiv.

– Із чого почався проєкт «Іventorka»?
– «Іventorka» стала місцем, у яке мені б самій хотілося потрапити. Усе почалося з гри «Бункер», для якої потрібно 6-18 гравців. Дуже хотіла зібрати таку кількість людей для гри, але в Києві в мене не було стільки друзів. Так вийшло, що в цей період я здобувала освіту за сімейною формою, тому знайомі жили в різних містах. Я настільки «загорілася» ідеєю, що врешті знайшла локацію, виклала пост, зібрала компанію, здебільшого все ж друзів, але приєдналися й нові люди. Так і виникла ідея створити місце, куди б молодь могла приходити на заходи та навчитися самостійно їх проводити, де немає тези, що ти не можеш чогось, якщо тобі немає 18 років.
– Що вас мотивує продовжувати, коли виникають труднощі?
– Фідбек відвідувачів. Коли бачиш когось, хто ходив на твої майстер-класи з акторської майстерності, а потім пішов займатися в професійну театральну студію! Або коли люди після твоїх івентів ходять гуляти новими компаніями. Наша основна мета – створити підліткове ком’юніті, де будуть представлені різні інтереси, що можна досліджувати в одному місці. Найбільша мотивація – це бачити, що воно працює.
– Який момент у вашій діяльності вважаєте найбільш знаковим?
– Лекторій «Нова генерація» на 80 людей, де ми розповідаємо про українську історію та культуру. На останньому заході ми зібрали приблизно 27 тисяч на ЗСУ. Бачити такі цифри, таких неймовірних людей і в залі, і на сцені – це дуже надихає!
– Що б порадили молодим людям, які тільки мріють організовувати культурні події?
– Хочеться, щоб люди дослухалися до свого серця. Якщо братися за проєкт – він має вам щиро подобатися, адже це спонукатиме вас робити щось далі. Люди бачать, коли ти робиш щось із-під палиці. Також важливо ставитися до кожної частинки роботи, ніби її робить хтось інший. Якщо робиш помилку – визнавай її. Слухай себе, але й дослухатися до людей навколо.
«Буксвоп» та «Іventorka» об’єднує наполегливість та хоробрість почати, коли здається, що є лише ідея без плану реалізації. Спільнота потребує нових облич, тож усім, хто справді любить свою справу, треба ставитися до ідеї простіше. І (нарешті) реалізувати її. Саме тоді в практичних питаннях теж усе відбуватиметься просто.
Розмовляла Ольга Шеременко