Випуск 1!

Складнощі командної роботи та змінотворення. Як налаштувати команди до змін?

Що перше спадає вам на думку, коли ви чуєте назви компаній-гігантів: Amazon, Google, Apple, Microsoft, Samsung? Особисто мені — сильна команда. Команда — потужний інструмент досягнення цілі. Командна робота, цілком очікувано, є більш ефективною, ніж робота однієї людини. Учасники команди мають більше знань, інформації, досвіду, можуть обговорювати ідеї, радитися, разом вирішувати завдання різної складності, доповнювати сильні та слабкі сторони один одного. Командою можу чинити сильніший вплив та втілювати суттєві зміни, але у цьому тексті я хочу підняти дещо іншу тему, а саме: як самі команди пристосовуються до змін.

У 2021 році світ зіткнувся з епідемією COVID-19. Це своєю чергою завдало збитків для багатьох компаній, ускладнило процеси бізнесу і змусило абсолютно всіх змінюватись та підлаштовуватись. Найпотужніші команди громадського, бізнес та державного секторів продовжують рухатися до бажаних звершень через нескінченні внутрішні та зовнішні трансформації. У сучасному світі, де постійні зміни — це і є стабільність, саме здатність успішно втілювати зміни в командах та роботі компаній забезпечує їхній розвиток. У кожній організації свій підхід до втілення цих змін. Я спробую розглянути деякі з методів роботи з командою, аби вона відносно легко переживала зміни.

У кожного з нас, напевно, був досвід роботи в команді: шкільні проєкти, естафети в літньому таборі, волонтерська робота, організація заходів (День народження, весілля, відпочинок, шкільний конкурс). Стовідсотково ви встигли помітити, що команда — це складна організація людей. Особисті погляди, різні характери та звички людей іноді створюють проблеми на шляху до спільної мети. У випадку, коли команді треба змінити щось у її роботі люди також реагують дуже по-різному. Уявіть компанію, яка продає шкільне приладдя (олівці, зошити, підручники) офлайн, але не отримує гарного прибутку. Лідер вирішує почати продаж через Інтернет і говорить це команді. Тепер потрібно знайти нових працівників, змінити розподіл обов’язків, створити сайт, провести бухгалтерський облік і ще купу нових справ. Реакція команди на зміни скоріш за все буде негативною, тому що працівники втрачають стабільність і в деяких випадках не розуміють хід дій. Що ж можна зробити лідеру такої команди для ефективного впровадження бажаних змін?

Джек Велч, американський бізнесмен, колишній генеральний директор General Electric, зазначив: «Будь-які зміни несуть із собою нові можливості. Тому, реакцією організації на зміни повинно бути не вичікування, а підвищення активності». Працівники команди можуть негативно поставитися до змін, чинити спротив через нерозуміння нових процесів, або просто потерпати від стресу через нововведення. Це одне з природних явищ життя організації, якого не вдасться уникнути. Потрібно спробувати зрозуміти цей процес і використати його для більш ефективного керування змінами.

Хто як не лідер повинен почати втілювати зміни в команді? Смілива людина, яка готова до змін, вміє візуалізувати картинку майбутнього, швидко адаптується, гнучко підлаштовується та має надзвичайно високу стресостійкість, забезпечить ідеальні умови для досягнення мети. Ден Мартелл, засновник та генеральний директор Академії SaaS, яка допомагає підприємцям та керівникам компаній розширити свою клієнтську базу та збільшити доходи, визначив основні дії, які повинен зробити лідер, щоб запровадити зміни в команді. Отже, на початку впровадження змін лідер має:

визначити результат і пояснити його команді → обговорити з командаю можливі проблеми → проаналізувати ресурси команди → зробити зміну місією команди → самостійно бути частиною зміни

Учасники команди мають чітко розуміти для чого вони роблять ту чи іншу справу, та чим вона корисна для них. Лідер повинен конкретно сформулювати хід дій і накреслити уявну мапу для кожного співпрацівника. Джим Гемерлінг, експерт з питань організаційних змін, називає XXI століття та зміни, що з ним пов’язані, ерою «always on» («завжди ввімкнений»). Він переконує, що існує п’ять необхідних дій, які допоможуть внести зміни в команду якісно та на довготривалий термін. Давайте їх розглянемо:
  • Take people first — поставте людей на перше місце. Перше завдання — пояснити ціль та надихнути нею. Це може зарядити не тільки учасників команди, а й самого лідера. За словами Джима Гемерлінга, ціль повинна бути надзвичайно продуманою, для того, щоб переконати працівників в цінності ідеї.
  • Друге завдання — разом зануритися в роботу. Експерт вважає, що саме повна залученість у процес — шлях до успішного фінішу. Якщо кожен учасник візьме участь в обговоренні плану змін, рівень успіху буде значно вищим.
  • Третім завданням є надання людям можливостей та інструментів, яких вони потребують протягом змінотворення. Працівники мають бути освічені в питаннях, які потрібно розглянути та мати достатньо знань стосовно усіх процесів в команді.
  • Четверте завдання — безперервно навчатися. Це допоможе зміцнити культуру організації. Джим Гемерлінг акцентує на важливості мати growth mindset (мислення зросту людини, яке описала Керол Двек — прим. ред.).
  • П'яте завдання — завдання лідера — бути всебічно розвиненим та уважним. В ері «always on» організації завжди будуть змінюватися. Від лідерів вимагається швидко адаптуватися та вміти ефективно комунікувати.

Отже, зміни в команді — це невіддільна частина існування організації і водночас стресовий момент для кожного її учасника, проте командний дух, чітко продуманий план та бажання працювати мають привести команду до позитивного результату.

Євгенія Горбунова

Випуск 3